Ik vraag dus ik ben #2.1 — Waarom boeren we niet zelf?

Zjef Van Acker
5 min readJun 20, 2020

--

Wat was er eerst, de vraag of de gedachte?

In “ik vraag, dus ik ben” laat ik mijn nieuwsgierigheid los op interessante vragen aan mezelf en de wereld. Met deze vragen komen natuurlijk ook gedachten en intuïties, de bouwstenen van antwoorden op de vragen. Zie jij missende bouwstenen? Of onderneem jij actie rond deze onderwerpen? Laat het weten!

Vragen staat vrij, antwoorden ook!

Waarom boeren we niet zelf?

Als je vragen stelt, dan krijg je antwoorden!

Op mijn vorige vraag: “Waarom disrespecteren we onze boeren?” kreeg ik dan ook een antwoord dat mij wat triggerde. In het kort kwam het hierop neer: “Boeren zoeken het zelf. Ze zijn zelf disrespectvol. Ze leven binnen hun eigen kringen, ze voelen zich beter dan een ander en ze hebben geen respect voor de omgeving waarin ook andere mensen leven”

Je kan hier de volledige uitleg lezen

Ik was efkes geërgerd door die respons, dus herviel ik in een oud patroon ter verdediging van de onrechtvaardigheid, en dus ter verdediging van de boer! Vooral omdat ik heel veel andere boeren ken die wel fantastisch zijn. Maar in die defensieve modus vergat ik eigenlijk ook de essentie van waarom ik de vraag in de eerste plek had gesteld:

Het is enkel en alleen dankzij de boeren dat wij kunnen doen wat we doen. Ze voorzien ons in onze basisnoden en daarom hebben wij tijd om boeken te gaan schrijven, muziek te maken, raketten te lanceren en kombucha te drinken in een koffiebar.

Dit ben jij, zonder andere boeren die je in je voedselnoden voorzien

Waar ik vroeger dacht dat boeren onderaan de sociale en economische ladder stonden, zie ik nu dat het eigenlijk net het omgekeerde is. Boeren zijn de baas. Boeren bepalen onze omgeving, boeren bepalen wat we kunnen eten en wat niet. En boeren bepalen of we tijd hebben om al de rest te doen.

Dus ja — dan kunnen we maar beter lief en dankbaar zijn zeker?

Maar als je vind dat de boeren het niet verdienen dat we lief en dankbaar zijn, dan heb je maar beter een zeer goed antwoord op: “Waarom boer je dan niet zelf?”

Als je zelf wil gaan boeren, dan is deze film een fantastische inspiratie!

Extra gedachten (Eg’s)

Eg1: Met de politiek is het eigenlijk ook zoiets. Zoveel mensen klagen zo hard over de politici dat ik medelijden krijg met de politici. Maar medelijden moet ik eigenlijk niet hebben. Ze hebben een job met high risk en high reward. Ze dragen de verantwoordelijkheid voor de organisatie van onze maatschappij, en krijgen dan ook veel aandacht. Heb je problemen met bepaalde politiekers? Of zijn voor jou alle politiekers narcisten en zakkenvullers? Hewel — dan is er ook maar 1 optie: Zelf in de politiek gaan.

Eg2: Eigenlijk wil ik de ganse wereld bevrijden van klagen en klagers.

Eg3: Ik was vroeger één van de grootste klagers over boeren. Zo ben ik als 7-jarige zelfs op Radio 1 geweest toen het over de vervuiling van onze waterlopen ging. In het programma “Voeten Vegen met Johan Teryn (als ik me niet vergis). Daar sprak ik toen de zéér hevige woorden: “Het is allemaal de schuld van de boeren”. Sindsdien heb ik twee grote veranderingen in perceptie ondergaan. De eerste kwam toen ik tuinbouw-productie begon te studeren en zag hoe moeilijk het was om planten te kweken. De tweede grote perceptie-verandering volgde enkele jaren later tijdens mijn stadslandbouw-queeste. Toen ik zelf een paddenstoelenkwekerij probeerde te runnen. En nu… Nu hoor je mij niet meer klagen.

Eg4: Als ik zelf geen paddenstoelen-boerderij kan runnen, dan ondersteun ik natuurlijk wel de boeren waarvan ik graag zou willen der er meer konden zijn. Niet alleen als klant. Ik ben coöperant bij de Landgenoten en sinds kort ook bij De Wassende maan! Als je eigen boerderij runnen level 3 is, dan is dit op z’n minst level 2.

Eg5: Ik ken eigenlijk heel veel andere mensen en bedrijven die niet content waren met het huidige “systeem” of de huidige manier van boeren. Hadrien Velghe van Le Champignon de Bruxelles wist dat ooit heel mooi te verwoorden in onderstaande video:

Eg6: Vind je dit interessant en wil je dat ik meer en betere vragen stel? Wil je dat we samen een groter publiek bereiken voor onze antwoorden? Dan kan je me vanaf nu steunen via Patreon. Ga naar men Patreon-pagina via deze link en wordt een mecenas aka patron. Infinite gratefulness! www.patreon.com/zjefvanacker

Auteur: Zjef Van Acker
Chief Editor: Els de Graef

Verder in de reeks “Ik vraag dus ik ben”

Seizoen 1 Interviews:

#103 — Ayşegül Sırakaya answers Zjef’s questions about international law around restoration and use of natural resources
#102 — Radu M. Giurgiu answers Zjef’s questions about high tech ecosystem farming

#101 Simon Ghiotto beantwoordt Zjefs vragen over de politiek — Ik vraag dus ik ben

Seizoen 1 Artikels:

#12 — Wat is het potentieel van België?
#11 — Wie heeft de macht?
#10 — Wat is de ideale job?
#9 — Waarom krijgen we geen geld voor ons afval?
#8.2 — Waarom mogen we maar op één partij stemmen?
#8.1 — Waarom hebben we eigenlijk een regering nodig?
#8.0 — Wat is er zo moeilijk aan de Belgische politiek?
#7 — Wat doen we als blijkt dat we echt met teveel zijn?
#6.1 — Vlees eten is ethisch wanneer…
#6 — Wanneer is het “ethisch” om vlees te eten?
#5 — Hebben veganisten ongelijk?
#4 — Van waar komt onze drang naar macht?
#3 — Kunnen we racisme eigenlijk wel oplossen?
#2.1 — Waarom boeren we niet zelf?
#2 — Waarom disrespecteren we onze boeren?
#1 — Waarom laten we zoveel auto’s toe in de stad?

Seizoen 2 — Wǔ Xíng
#1: Hoe zit de wereld in elkaar? — Inleiding

#2: Hoe zitten we zelf in elkaar?
#3: Wat is onze impact op de wereld?
#4: Wat met social media die onze energie vreten?

www.ikvraagdusikben.be

Beluister alle episodes via Anchor of Spotify.

--

--

Zjef Van Acker

Writer, podcast-host & applied philosopher. Manifesting ideas and strategies for a global ecosystem society!