Hoe zit de wereld in elkaar? — Inleiding — Ik vraag dus ik ben S2#01

Zjef Van Acker
6 min readNov 4, 2020

--

Zjef Van Acker Wu Xing Hoe zit de wereld in elkaar Ik vraag dus ik ben

Wat was er eerst, de vraag of het antwoord?

In “ik vraag, dus ik ben” laat ik mijn nieuwsgierigheid los op interessante vragen aan mezelf en de wereld. Deze vragen gaan natuurlijk gepaard met verschillende gedachten en intuïties, de bouwstenen van antwoorden op die vragen. Zie jij missende bouwstenen? Of onderneem jij actie rond deze onderwerpen? Lees het artikel, beluister de podcast en ga met me in dialoog!

Vragen staat vrij, antwoorden ook!

Hoe zit de wereld in elkaar?

Wat betekent het om in onze eigen kracht te staan terwijl we verplicht worden om tweemaal in lockdown te gaan?

Wat betekent het om onze passies uit te oefenen in een wereld die vooral economische groei en productiviteit voorop stelt?

Wat betekent het om zelfvertrouwen te hebben in een wereld die overspoeld wordt door een gigantische hoeveelheid aan informatie, die vaak fout en ongenuanceerd is.

Als we in onze eigen kracht willen staan om vol zelfvertrouwen onze passies uit te oefenen, dan moeten we begrijpen hoe onze oeverloos complexe wereld in elkaar zit. Enkel op die manier kunnen we op een gezonde manier fungeren in deze samenleving.

Ik vraag dus ik ben Hoe zit de wereld in elkaar?
Photo by Fas Khan on Unsplash

Maar we hebben nooit echt een overzicht gekregen van hoe de wereld in elkaar zit. We hebben geen wereldkaart waarop we alle verschillende onderdelen van deze wereld kunnen plaatsen, zodat we onze weg kunnen vinden in deze maatschappij.

Tijd om daar verandering in te brengen!

In deze inleiding geef ik een aanzet tot een voorstel voor zo’n plattegrond, en aan de hand van jullie opmerkingen en feedback gaan we samen die kaart afwerken.

Zo zit de wereld in elkaar

Het wereld overzicht is gebaseerd op een oude Oosterse wijsheid: Wǔ Xíng (五行), de 5 fases. En deze werkt bijzonder goed samen met de yin yang principes, een concept dat je waarschijnlijk wel bekend zal zijn.

Wǔ Xíng wordt dezer dagen vooral gebruikt in de traditionele Chinese geneeskunde om de enorm complexe interacties in het lichaam te beschrijven. Maar in essentie kan Wǔ Xíng alles beschrijven, van muziek tot militaire strategie, en dus ook de wereld.

Wu Xing ik vraag dus ik ben Zjef Van Acker 5 fases
Wǔ Xíng by Parnassus (CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons)

Als ik kijk naar de wereld dan zie ik de volgende 5 fases:

  • Het Individu (metaal): jij en ik, ons biologisch en psychologisch zijn.
  • Cultuur (water) — de gewoontes en rituelen van één of meerdere individuen
  • Politiek (hout) — De wetten en regels die opgesteld worden om meerdere individuen met elkaar te kunnen doen samen leven
  • Economie (vuur) — alles dat over productie, diensten, koop en verkoop gaat
  • Omgeving (aarde) — van de natuur in z’n geheel, tot de supermarkt om de hoek, tot de familie waarin je opgroeit.
Ik vraag dus ik ben Wu Xing hoe zit de wereld in elkaar? Eskidoos
Wǔ Xíng van deze wereld. Let wel, in vergelijking met het eerste diagram van Wǔ Xíng in dit artikel, is deze 144 graden met de klok meegedraaid (Gemaakt door Thibault Verougstraete van Eskidoos)

Enkele belangrijke opmerkingen over Wǔ Xíng:

  1. Als je dieper ingaat op elke fase, dan zie je dat elke fase ook zijn eigen Wǔ Xíng heeft. Oftewel: zoals het op een hoger niveau is, zo is het ook op een lager niveau .
  2. Elke fase heeft een yin yang balans. Als voorbeeld: De overheersende cultuur vandaag is uit balans aangezien die “te yang” is. Dat uit zich in deze eerder patriarchale samenleving waarin vurige yang-gewoontes meer gewaardeerd worden dan tragere en zachtere yin-gewoontes.
  3. Elke fase beïnvloedt alle andere fases op verschillende manieren. Zo heb je bijvoorbeeld de generatieve cyclus, maar ook de regulatieve cyclus, evenals de destructieve cyclus.
Wu Xing en Yin Yang Ik vraag dus ik ben Hoe zit de wereld in elkaar?
Alles gebeurd ook op meer dan 1 niveau (Photo by Sven Read on Unsplash)

Een voorbeeld uit het leven

Ik geef je een voorbeeld om het allemaal wat beter te duiden. Zo zal ik de generatieve cyclus beschrijven door één enkel onderwerp te volgen doorheen de verschillende fases van de cyclus.

Als we beginnen bij het individu dat elke week frietjes eet, dan is het gemakkelijk om te begrijpen dat een groep individuen die frietjes eet, samen een cultuur vormt van frietjes-eters.

Vanuit deze cultuur en gewoontes ontstaan dan politieke acties en wetten, die de productie van frietjes door de economie bevorderen (subsidies voor aardappelonderzoek bijvoorbeeld, of lagere btw voor frietjes). Wanneer de economie zijn ding doet, dan verandert de omgeving natuurlijk fors: grote oppervlaktes worden gebruikt om aardappelvelden aan te leggen en onze steden komen vol te staan met frietkoten.

En dan is de cirkel rond want het individu bevindt zich nu in een omgeving waarin hij of zij elke week frietjes kan eten.

Aardappelveld (Photo by Jukka Heinovirta on Unsplash)

Dit is een simpel voorbeeld dat de generatieve cyclus binnen Wǔ Xíng aantoont. Het toont ook duidelijk aan dat er niet 1 oorzaak of gevolg is, maar dat alles een invloed heeft op het geheel. Het individu heeft invloed. De cultuur, de politiek, de economie en de omgeving ook. Als er bijvoorbeeld een anti-frietjes partij opkomt of wanneer er een aardappel etende worm alle oogsten doet mislukken, dan zullen er serieuze veranderingen komen voor elke fase van deze wereld.

Dankzij het Wǔ Xíng model kunnen we dan duidelijke strategieën en plannen ontwerpen die de balans terugbrengen in het ganse systeem.

Bouw mee aan dit model

Aangezien de wereld natuurlijk ENORM complex is, daag ik je uit om met dit model te spelen. Probeer gaten te vinden in deze interpretatie van de wereld en de creatie van deze eerste wereldkaart gebaseerd op Wǔ Xíng. Zoek voorbeelden of onderdelen van de maatschappij die nergens bij horen, of vind verhalen die niet kloppen in deze cyclussen.

Aan de hand van jullie opmerkingen ga ik dan het model mogelijks aanpassen, beter uitleggen, en/of dieper ingaan op de verschillende interacties en de verschillende fases.

Samen gaan we proberen te begrijpen hoe deze realiteit en deze wereld werkt, zodat we vol in onze eigen kracht kunnen staan, en vanuit zelfvertrouwen ons leven kunnen leiden!

(Photo by Glenn Carstens-Peters on Unsplash)

Auteur: Zjef Van Acker
Editor: Els de Graef

ps0: Lees het vervolg #2: Hoe zitten we zelf in elkaar?

Verder in de reeks “Ik vraag dus ik ben”

Seizoen 2
#1: Hoe zit de wereld in elkaar? — Inleiding

#2: Hoe zitten we zelf in elkaar?
#3: Wat is onze impact op de wereld?
#4: Wat met social media die onze energie vreten?
#5 Wat is vrijheid?
#6 Hebben we nationalisme wel nog nodig?

More “I ask therefore I am”

Find all podcasts and articles — click here and dive into the archives.

Do you want to stay updated? — click here and subscribe to the newsletter!

I ask therefore I am logo

I ask therefore I am (IATIA) investigates the philosophies that are at the foundations of our civilisation, starting there IATIA builds solutions to complex problems.

Website
http://www.iaskthereforeiam.com

Instagram
https://www.instagram.com/i_ask_therefore_i_am/

Youtube-channel https://www.youtube.com/channel/UCL_oYg4uhQDjVzBJA9VF2OA

LinkedIN
https://www.linkedin.com/company/i-ask-therefore-i-am

Patreon
https://www.patreon.com/IaskthereforeIam

Spotify
https://open.spotify.com/show/5JBsxDWnv7xCz4xAaA7Ur3

--

--

Zjef Van Acker

Writer, podcast-host & applied philosopher. Manifesting ideas and strategies for a global ecosystem society!