Ik vraag dus ik ben #5 — Hebben veganisten ongelijk?

Zjef Van Acker
7 min readJul 8, 2020

--

Wat was er eerst, de vraag of de gedachte?

In “ik vraag, dus ik ben” laat ik mijn nieuwsgierigheid los op interessante vragen aan mezelf en de wereld. Met deze vragen komen natuurlijk ook gedachten en intuïties, de bouwstenen van antwoorden op de vragen. Zie jij missende bouwstenen? Of onderneem jij actie rond deze onderwerpen? Laat het weten!

Vragen staat vrij, antwoorden ook!

Hebben veganisten ongelijk?

Ik eet nu al 15 jaar veggie en 1 jaar vegan. Ik doe dit uit overtuiging, maar geloof niet dogmatisch dat dit de juiste keuze is. Bijgevolg stuur ik mijn gedachten en vragen rond veganisme de wereld in, en hoop dat er nieuwe interessante invalshoeken en discussies uit voortkomen.

Als liefhebber van balans en nuance zal ik alvast starten met te zeggen waar dit artikel niet over gaat: Dierenliefde. De reden hiervoor is simpel: Dit gaat over een gevoel en is niet objectief. Als bewijs onderstaande meme en de reactie van mijn facebook-vrienden hier op.

Wie durft zeggen dat ongeveer 58% van de ondervraagden een verkeerd gevoel hebben?

Waar dit artikel wel over gaat, zijn de argumenten die kwantificeerbaar zijn en waar we objectief over kunnen discussiëren, met name de impact van verschillende voedingspatronen op het landgebruik. We kunnen dit ook leuk voorstellen via een hypothetische kolonie op Mars.

Onze Mars-kolonie heeft een biodome van 10 hectare waar mens en voedsel op een ecosysteem manier samenleven.

Zal de biodome op Mars lijken op deze in Singapore? (Photo by Miguel Sousa on Unsplash)

Vooraleer we naar Mars vertrekken moeten we natuurlijk weten hoeveel mensen er maximaal gevoed kunnen worden met die 10 hectare. Want als we te veel bewoners zenden, dan kan het ecosysteem uitgeput raken en instorten. En dan komt iedereen om van de honger, of moeten er enkelen opgeofferd worden opdat de groep kan overleven.

Als we kijken naar de huidige landbouwmethoden, dan neemt veeteelt (vlees en zuivel) 77% van alle landbouwoppervlakte in. Echter, het zorgt maar voor 18% van de calorie-output, en 37% van de proteïne-output (Via deze link vind je meer info rond die cijfers).

Dit betekent voor een wereldbevolking van 7.8 miljard personen (ervan uitgaande dat iedereen een gelijk deel krijgt van alle geproduceerde voeding)

  • Een omnivoor dieet = 0,65 ha/persoon = 15 personen op 10 ha
  • Een veganistisch dieet = 0,22 ha/persoon = 45 personen op 10 ha

Dus als we naar Mars gaan als veganisten, dan kunnen we alvast met drie maal zoveel gaan. Een duidelijke win voor veganisten.

Echter, de huidige landbouwtechnieken zijn zo goed als allemaal monoculturen en op Mars werken we met een ecosysteem. Bovenstaande cijfers geven dus wel een indicatie, maar zijn dus niet volledig correct voor ons ecosysteem. De meeste aardse ecosystemen hebben namelijk nood aan dieren om stabiel en veerkrachtig te zijn.

Voor een uitgebreide uitleg rond ecosystemen verwijs ik je graag door naar deze reeks van Khan Academy (Image credit: Aangepast door Khan Academy van Ecological pyramid by CK-12 Foundation, CC BY-NC 3.0)

Je kan natuurlijk ook zeggen: “Geen probleem, de dieren zijn er om ecosysteem-taken te vervullen, maar die gaan we niet opeten.”

Echter, rationeel gezien is dit waar de veganisten waarschijnlijk ongelijk hebben. Als je die dieren uit het ecosysteem niet zou opeten, of hun producten zoals eieren niet zou eten, dan is dat een bron aan calorieën en proteïnen die we verspillen. Als we die niet gebruiken hebben we opnieuw meer land nodig.

Je hoeft geen reeks van Khan Academy te leren, The Lion King leert ons ook de cirkel van het leven begrijpen (Photo by Laura Seaman on Unsplash)

Wanneer we naar de huidige vorm van landbouw op deze planeet kijken, dan is het hoog tijd dat we onze industriële veeteelt afbouwen, en dat we met z’n allen omschakelen naar een meer plantaardig dieet. Het Amazonewoud en elk ander ecosysteem op onze aarde zal ons daar alvast zeer dankbaar voor zijn.

Wat nog beter zou zijn, is dat we onze levensstijl en onze voedselproductie in synchronisatie brengen met de ecosystemen van deze planeet. En mijn vraag is dan: Als we ecosystemen dan kwantificeren op voedsel-output, is het dan niet efficiënter om toch een beetje dierlijke producten te eten?

Deze boom is hier geplaatst om wijsheid te inspireren (Photo by Emma Gossett on Unsplash)

Extra gedachtes (eg’s)

Eg0: Klik hier voor een korte video met een goede uitleg over regeneratieve landbouw (of ecosysteem landbouw).

Eg1: Dit is dus geen betoog tegen veganisme (sorry als je hiervoor gekomen bent, haha). Als je wil blijven vlees eten dan zie ik wel nog 2 “ethische” opties: Koop vlees bij de ecosysteem-boer, of hou dieren in je eigen tuin (kippen, varkens, meelwormen,…). Zorg er wel voor dat zij hun voeding halen uit het lokale ecosysteem en niet dankzij ontbossing van het Amazonewoud (keukenafval is hier zeker niet te onderschatten als voedselbron).

Eg2: Persoonlijk denk ik dat als we leven in connectie en met respect voor ons lichaam en voor onze omgeving, dat we automatisch in ecosystemen gaan leven. En in connectie en respect denk ik dat dierenleed of dierenliefde geen argument meer zal zijn om geen vlees te eten.

Eg3: Toen ik 15 jaar geleden activistisch vegetariër werd, vroeg mijn moeder: “En wat met alle boeren en andere jobs in de vleesindustrie?”. Toen had ik daar geen antwoord op, nu wel: Laten we samen veranderen! Als je boer bent en je wil je bedrijf omvormen naar een voedselproducerend ecosysteem? Roep me! Ik heb enkele oplossingen in gedachten, en ik weet waar we er meer kunnen vinden.

Eg4: Er is veel te zeggen over de voordelen van grassfed beef of vlees via regeneratieve landbouw (bekijk hier een inspirerend voorbeeld, en hier nog een interessante link naar meer info). Echter, het is niet land-efficiënt en gebruikt zelfs meer ruimte dan de huidige veeteelt. Op deze planeet zijn er zeker wel plekken waar het fantastisch zou zijn om via veeteelt regeneratieve landbouw te doen, Echter één ding is zeker: we gaan er de ganse wereldbevolking niet mee te voeden. Daarnaast is het zeker ook geen goed lange-termijn idee voor onze kolonie op Mars.

Eg5: Er zijn ENORM veel gezondheidsclaims en onderzoeken rond gezonde voeding. De ene zeggen dat vegan het gezondst is, de andere zeggen dat we nutriënten van dierlijk oorsprong nodig hebben voor optimale gezondheid. Nog anderen zeggen dat iedereen anders is. Dan kreeg ik vorige week nog eens een stukje informatie voorgeschoteld dat onze darmflora ook een enorm grote impact heeft. We kunnen dus nog niet zeggen welk dieet nu het gezondst is. Maar we kunnen wel al zeggen dat een gezond veganistisch dieet mogelijk is.

Eg6: Laten we niet vergeten dat onze eigen uitwerpselen ook enorm belangrijk zijn als bron van energie en nutriënten!

Eg7: Vind je dit interessant en wil je dat ik meer en betere vragen stel? Wil je dat we samen een groter publiek bereiken voor onze antwoorden? Dan kan je me vanaf nu steunen via Patreon. Ga naar men Patreon-pagina en wordt een mecenas aka patron. Infinite gratefulness!

Sommige koeien vragen zich ook af als veganisten nu gelijk hebben of niet (Photo by Robert Bye on Unsplash)

Auteur: Zjef Van Acker
Editors: Laurens de Meyer + anoniem

Verder in de reeks “Ik vraag dus ik ben”

Seizoen 1 Artikels:

#12 — Wat is het potentieel van België?
#11 — Wie heeft de macht?
#10 — Wat is de ideale job?
#9 — Waarom krijgen we geen geld voor ons afval?
#8.2 — Waarom mogen we maar op één partij stemmen?
#8.1 — Waarom hebben we eigenlijk een regering nodig?
#8.0 — Wat is er zo moeilijk aan de Belgische politiek?
#7 — Wat doen we als blijkt dat we echt met teveel zijn?
#6.1 — Vlees eten is ethisch wanneer…
#6 — Wanneer is het “ethisch” om vlees te eten?
#5 — Hebben veganisten ongelijk?
#4 — Van waar komt onze drang naar macht?
#3 — Kunnen we racisme eigenlijk wel oplossen?
#2.1 — Waarom boeren we niet zelf?
#2 — Waarom disrespecteren we onze boeren?
#1 — Waarom laten we zoveel auto’s toe in de stad?

More “I ask therefore I am”

Find all podcasts and articles — click here and dive into the archives.

Do you want to stay updated? — click here and subscribe to the newsletter!

I ask therefore I am logo

I ask therefore I am (IATIA) investigates the philosophies that are at the foundations of our civilisation, starting there IATIA builds solutions to complex problems.

Website
http://www.iaskthereforeiam.com

Instagram
https://www.instagram.com/i_ask_therefore_i_am/

Youtube-channel https://www.youtube.com/channel/UCL_oYg4uhQDjVzBJA9VF2OA

LinkedIN
https://www.linkedin.com/company/i-ask-therefore-i-am

Patreon
https://www.patreon.com/IaskthereforeIam

Spotify
https://open.spotify.com/show/5JBsxDWnv7xCz4xAaA7Ur3

--

--

Zjef Van Acker

Writer, podcast-host & applied philosopher. Manifesting ideas and strategies for a global ecosystem society!