Ik vraag, dus ik ben #1 — Waarom laten we zoveel auto’s toe in de stad?

Zjef Van Acker
4 min readJun 10, 2020

--

Wat was er eerst, de vraag of de gedachte?

In “ik vraag, dus ik ben” laat ik mijn nieuwsgierigheid los op interessante vragen aan mezelf en de wereld. Met deze vragen komen natuurlijk ook gedachten en intuïties, de bouwstenen van antwoorden op de vragen. Zie jij missende bouwstenen? Of onderneem jij actie rond deze onderwerpen? Laat het weten!

Vragen staat vrij, antwoorden ook!

Waarom laten we zoveel auto’s toe in de stad?

Waarom deze vraag?

Individuele vrijheid staat heel hoog op onze humanistische agenda. Echter, er is natuurlijk iets op aan te merken: Niemand is echt 100% vrij. Om daar een simpel voorbeeld te geven: Iedereen die een huis bezit of huurt, laat niet zomaar iemand binnen. Met andere woorden, iedereen heeft compleet het recht om de vrijheid van iemand anders af te nemen en deze niet zijn huis te laten betreden. Als je dat dan bekijkt op stadsniveau, dan zijn er enorm veel plaatsen waar je niet de vrijheid hebt om zomaar rond te lopen: alle huizen en privéterreinen.

Dus blijft er eigenlijk niet zoveel gemeenschappelijke ruimte over voor parken, straten, sportterreinen, bomen, openbaar vervoer, wandelpaden, meren, natuur, landbouw, enzovoorts,…

Als er al niet zoveel ruimte is, waarom laten we dan nog eens zoveel auto’s toe in de stad? Auto’s die zoveel van die kostbare gemeenschappelijke ruimte innemen. Op de rijbaan of geparkeerd langs de straat, een auto is een log ding die maar al te vaak 1 geprivilegieerde passagier vervoert.

Een fietsstraat in Gent, met vooral plaats voor geparkeerde auto’s

Over de rijdende auto’s vraag ik me af hoeveel ervan niet gewoon een fiets hadden kunnen nemen, het openbaar vervoer of gewoon te voet. Er zijn veel alternatieven die onze gemeenschappelijke lucht niet vol met verbrande fossielen pompen.

Over de stilstaande auto’s vraag ik me af. Wat zou hier in de plaats kunnen staan? En hoeveel van deze auto’s zouden kunnen worden gedeeld? En hoeveel meer ruimte zou dan vrijkomen?

Want laten we eerlijk zijn, we kunnen toch iets veel leuker doen met de gemeenschappelijke delen van onze stad, dan die vol te zetten met auto’s?

Toch liever gewoon meer bomen, struiken en een gezellige plek om te zijn.

Extra gedachtes (Eg’s)

Eg1: we moeten ook eerlijk zijn, in de stad zijn we ook gewoon vaak sneller met een ander transportmiddel, net omdat er zoveel auto’s zijn

Eg2: Natuurlijk gebeuren er enorm veel verplaatsingen die belangrijk zijn voor een economische werking. Maar zou het niet nog beter zijn voor de economie als die wat meer ruimte en wat minder opstoppingen hadden?

Eg3: Winkel-parkings en parkeergarages betalen voor de ruimte die ze innemen. Meer oké denk ik dan.

Eg4: Jij bent dikke fan van deze gedachte en hebt toch een auto nodig, veel of af en toe? Wel ga dan zeker eens gaan kijken bij al deze fantastische auto-deel-initiatieven: Dégage, Cambio, Batt-mobiel, en Partago… Je kan er nog meer vinden op Autodelen.net en Partago. Persoonlijk ben ik het meeste fan van Partago en Dégage, omdat zij het gemeenschappelijk aspect het diepste geïntegreerd hebben in hun DNA.

Eg5: Meer bomen, ik zou meer bomen zetten in plaats van auto’s! Die zuiveren de lucht, houden water vast en we kunnen er in klimmen!

Eg6: Ik ben ook grote fan van werken in de hoogte — meer hoge gebouwen. Dat betekend natuurlijk nog meer mensen op dezelfde oppervlakte. En dan wordt elk zijn eigen auto al zeker moeilijker.

Eg7: Over privé-bezit en elk zijn stukje grond, daar ga ik laten waarschijnlijk wel nog wat vragen rond stellen.

Eg8: Kunnen epidemieën als covid19 onze kijk op vervoer veranderen? Sommige stedelingen herontdekten de fiets terwijl anderen uit vrees voor openbaar vervoer terug naar de wagen grepen?

Auteur: Zjef Van Acker
Chief Editor: Anoniem

Verder in de reeks “Ik vraag dus ik ben”

Seizoen 1 Artikels:

#12 — Wat is het potentieel van België?
#11 — Wie heeft de macht?
#10 — Wat is de ideale job?
#9 — Waarom krijgen we geen geld voor ons afval?
#8.2 — Waarom mogen we maar op één partij stemmen?
#8.1 — Waarom hebben we eigenlijk een regering nodig?
#8.0 — Wat is er zo moeilijk aan de Belgische politiek?
#7 — Wat doen we als blijkt dat we echt met teveel zijn?
#6.1 — Vlees eten is ethisch wanneer…
#6 — Wanneer is het “ethisch” om vlees te eten?
#5 — Hebben veganisten ongelijk?
#4 — Van waar komt onze drang naar macht?
#3 — Kunnen we racisme eigenlijk wel oplossen?
#2.1 — Waarom boeren we niet zelf?
#2 — Waarom disrespecteren we onze boeren?
#1 — Waarom laten we zoveel auto’s toe in de stad?

More “I ask therefore I am”

Find all podcasts and articles — click here and dive into the archives.

Do you want to stay updated? — click here and subscribe to the newsletter!

I ask therefore I am logo

I ask therefore I am (IATIA) investigates the philosophies that are at the foundations of our civilisation, starting there IATIA builds solutions to complex problems.

Website
http://www.iaskthereforeiam.com

Instagram
https://www.instagram.com/i_ask_therefore_i_am/

Youtube-channel https://www.youtube.com/channel/UCL_oYg4uhQDjVzBJA9VF2OA

LinkedIN
https://www.linkedin.com/company/i-ask-therefore-i-am

Patreon
https://www.patreon.com/IaskthereforeIam

Spotify
https://open.spotify.com/show/5JBsxDWnv7xCz4xAaA7Ur3

--

--

Zjef Van Acker

Writer, podcast-host & applied philosopher. Manifesting ideas and strategies for a global ecosystem society!